20130530

The Savior


Bismillah


My 11-year-old little brother  met with an accident hari ni. sedih :'(


katanya tayar motor yang dibonceng botak, lost control then terbabas. kot. 

ma cakap yang bawak motornya patah bahu. adik aku pecah helmetnya. boleh imagine tak konsekuensi bila dia tak pakai helmet? nangis. right after the accident happened, an ambulance passed by. takdek sapa pun yang call, sedang elok Allah aturkan untuk ia sampai at that time. Allah memang Maha Penyelamat. 

Allahu Allah. nangis lagi.

semalam,

lepas habis shopping groceries, sementara menunggu my housemate cari heater kat KMart, aku disapa perempuan tua Lebanese. dalam nada semacam nak nangis, dia mintak aku teman dia carik toilet. dia nampak amcam tak biasa dengan supermarket kat sini. mata dia berair. idk why. tapi nampak ketakutan. aku tunjuk gesture, arah toilet. tapi dia macam blur. so i offer myself untuk bawak dia ke toilet terus. jalannya perlahan, mugnkin sakit kaki or sakit joint. berkali-kali dia cakap dia takut dan tak tahu jalan. sampai kat toilet, dia mintak aku untuk stay sampai dia habis. hati dah mula syak dan risau. tibe-tibe teringat;

Barang groceries!

trolley yang penuh, berat dan sarat barang2x dapur untuk sebulan, berharga almost $200 aku tinggalkan dekat tempat aku jumpe makcik lebanese tadi.

otak mula fikir deras. nak tinggalkan (makcik kat toilet) ke tak nak. nak stay ke tak nak. nak stay ke tak nak.

MACAM MANA KALAU DIA SEBENARNYA MENIPU? UMPAN AKU PEGI TOILET, BILA AKU TAK SEDAR, HUSBAND DIA BAWAK LARI TROLLEY GROCERIES TU! 

IM DEAD! IM DEAD! HABIS LA! D:

ok tu cuma monolog dalaman dan imajinasi liar aku. sangat terpaksa dengan tak relanya aku tinggalkan makcik tu kat toilet sensorang, terus berlari dapatkan semula trolley aku. masa berlari tu rasa bersalah sangat. kenapa nak buruk sangka? kenapa tak percaya?

hati jadi sangat2x lega bila trolley tu masih elok terletak kat situ. alhamdulillah. tiada penipuan di sini ye. makcik lebanese tu betul2x tak tahu jalan n nak orang temankan dia kat toilet. rasa bersalah kali kedua bila assumption jahat tu jatuh meleset. adeh. untuk menebus kesalahan, i quickly grabbed my trolley and ran back to the toilet untuk tengok balik makcik tu. berat gila trolley tu rasa nak patah pinggang. t.t

dia keluar dalam keadaan menggigil. seperti ketakutan. katanya tak biasa dengan toilet kat sini. nak guna hand drier pun dia takut. sebab bising sangat bunyinya. macam mesin potong rumput gamaknya.

makcik lebanese tu begitu fragile. Aku risau untuk kehidupan dia the minute I left her there with her husband.

I was worried. peristiwa itu pengajaran yang sangat menyentak jiwa. 

manusia itu sangat terbatas dan lemah kudratnya. sangat-sangat lemah.

that was a random kindness i did a couple of days ago. which not really kind pun. 

penuh diselubungi dengan syak and insecurity t.t

susah sangat nak yakin Allah yang in charge of everything. sangat susah.

haih.






No comments: