20130722

Ramadahan 3.0

Bismillah


Malam ini terasa sikit malam ramadhan. Hoi lambat gila nak masuk gear. padahal puasa nak masuk dua minggu dah. t.t

Di momok-momokkan dengan kata-kata betapa ruginya Ramadhan yang disia-siakan. it is scary to think that you wont be able to feel the ruh of the Month. scary sebab aku sekarang masih mencari-cari.


mencari-cari tujuan kenapa aku buat benda yang aku buat.

mencari-cari Allah sahaja satu-satunya ghayah untuk aku berpegang kuat pada setiap gerak aku

mencari-cari nilai atas hakikat hidup yang sebenar-benar.

mencari-cari kenapa, kenapa, dan kenapa.


Malam ni terasa best sebab masa imam baca surah dalam solat isyak i could identify surah tu surah apa. im a happy, happy girl :] tu pun sebab ada perkataan-perkataan arab yang i am quite familiar with. masyaAllah, Allah baru bagi sikit. sipi-sipi  je rasa nikmat faham Al-Quran. alhamdulillah, alhamdulillah. baru rasa khusyu' sikit. sikit la. 

first rakaat tu pak imam baca surah Al-Baqarah, start dari ayat 30 onwards. cerita tentang Allah lantik manusia sebagai khalifah, kesombongan syaitan and how Adam and Hawa were expelled from Heaven. 

rakaat kedua imam baca ayat dari surah Ali-Imraan, ayat 183 onwards. Allah firmankan tentnag kewajipan puasa, rukhsah, hikmah Al-Quran danRahmah serta  kedekatan Dia pada hamba-hambaNya.

MasyaAllah. It's so refreshing. Kalaulah dapat hafaz semua surah dalam Quran tu mesti best. just like the sahabah, the quran tu engraved in their hearts. kadang-kadang rasa overwhelmed sebab ayat-ayat Quran tu terlalu banyak, each and every word and verse tersimpan banyak-banyak sangat wisdom and gems, but yet aku tak mampu nak simpan and hadam semuanya dalam hati. haih.

jatuh cinta dengan atmosfera terawih dekat Melbourne Madina, the place where i do my terawih every now and then. dorang buat 8 rakaat je, after 4 rakaat dorang selitkan tazkirah tentang surah-surah yang di-recite masa solat tu. suka sangatt. yang memberi tazkirah sangat ahli dengan tugasnya. sangat berpengetahuan. sampai berjaya menimbulkan semangat aku untuk kahwin dengan orang yang pandai macam dia. nanti hari-hari bole dengar dia cerita dan ajarkan anak-anak pasal Quran. motifsangatokbye. 

eh serious ni.


No comments: