20131126

Rejeki and letting go.

Bismillah


Alhamdulillah. remember the entry i wrote before about the crappy assignment i did the other week? well, guess what? i got the result already and it was shocking. i got more than just a pass. yippeee. alhamdulillah :D aku cam terkejutz berukz jugakla sebabnya dia bole bagi markah setinggi tu. alhamdulillah. moral of the story; maybe aku patut stop fikir ape yang orang nak and start fikir and be firm dengan ape yang aku nak.

walaupun esaimen tu cam last menet gila aku type, i was being really honest when i wrote it up. i really put my feeling into it. and i really emphasized my stand on the issue. cuma. ia adelah keje last minute. *kidsdontdothisathome,k* and tetibe ade issue low self-esteem dengan tulisan sendiri pulak en. tu yang tetibe cam panik tak ketahuan.

and i was like. 'gelabahnye aku ni'. salu nak fikir bende buruk and tak optimist and tak bersangka baik pada Allah.  all is well. alhamdulillah. may Allah bless him with guidence and mercy :] *well u should learn to make dua for everyone. not only for the ones whom you favor, ok miss? piak*

kenape orang susah nak memaafkan? kenapa susah sangat nak let go? i am no saint. aku pernah terguris really-really bad, my heart bleed so much it did't want to stop for years.

i keep blaming people. menyalahkan orang yang menyakitkan perasaan aku, orang yang sangat kejam dan heartless dalam berukhuwwah. orang yang sangat direct. orang yang aku sangat rasa nak lempang. orang yang aku sangat rasa nak tumbuk. ei pernah tau, aku rasa geram sangat kat seseorang ni aku rasa nak tumbuk and tarik rambut dia. scary en aku ni. aku pun sampai rasa takut dengan diri sendiri bila aku ada that kind of thought untuk beberapa masa yang lama. rasa cam orang gila pun ade. astaghfirullah al azim :'( tapi bila reflect balik tau la iman mase tu tengah low gila-gila.

kite suka menyalahkan orang. salu tertanya-tanya kenapa dia buat macam tu? kenapa dia buat macam ni? kenapa. kenapa and kenapa? eh dia tak sedar ke it hurts so bad?  kite tak faham kenapa diorang buat benda yang diorang buat tu. as if bila kite berfikir tentang kelakuannya yang menyakitkan hati tu, di pihak kite takdek langsung kesalahan or cacat cela. kite adelah suci sesuci sucinya dan tak bersalah seinci pun.

kite tahu Allah lah yang paling Haq. Allah lah yang paling benar. benar yang paling Mutlaq.

kite juge tahu. kite manusia yang jiwanya sentisa dihiasi dengan nafsu, was-was syaitan dan keinginan ke arah kejahatan. It explains everything, KAN?

antara dua pihak yang bertelagah, berdingin, akan sentiasa ada nafsu di antara keduanya. ada kelemahan dalam diri masing-masing. 

menganggap diri tidak bersalah dna suci boleh jadi nafsu paling tinggi juga. yang lantas terus meninggikan benteng ego. ego untuk beralah. ego untuk koreksi diri. ego untuk muhasabah kekurangan sendiri. ego untuk merendahkan hati.

so basically. bole jadi dua-dua salah. and dua-dua betul.

Allah datangkan aku dengan orang-orang yang boleh tahan menyakitkan hati dan menyirapkan darah ni almost every year since dari kmb lagi. before this i always though that when i came to australia, i could run away from that kind of people. but it ends up, Allah gives me more. alhamdulillah :'D

so my conclusion is;

manusia-manusia ini adalah ujian. watak utama kat sini adalah aku dengan Allah. bukan dengan manusia-manusia tu.

macam mana nak melepaskan segala kebencian dari hati terhadap makhluk, for the sake of Allah.

sebab Allah suka orang menahan kemarahan dan memaafkan kesalahan;

sebab Allah suka orang yang berjalan di bumi dengan rendah hati;

sebab Allah tak suka dengan golongan yang memutuskan hubungan kerabat;

sebab Allah tak suka dengan golongan yang berlagak sombong;

sebab Allah tak suka dengan golongan yang merasakan dirinya lebih baik dan suci.

sebab Allah.  bukan sebab kita. 

(67:2)

marilah rasa tak kuasa untuk menyalahkan orang. mari. it's hard. but jannah awaits for those who strive for it. 

jyeahhhhhh! :'D









No comments: