20140128

Ahadun Ahad.

Bismillah


Kami membincangkan isu kalimah Allah di dalam halaqah. 

aku tiada stand yang solid tentang ini. para ulama' pun masih berkhilaf antara mereka. ilmu aku tidak setaraf mereka. jauh langit dan bumi. my stand is; Allah itu Esa satu-satunya. itu je prinsip yang aku yakin dan mampu pegang. boleh ke? I wont be debating on something i dont know. 

takut fitnah dan memperkatakan, menghalal-haramkan sesuatu yang Allah tak firmankan dan rasul  tak sunnahkan.

seorang dari kami membicarakan seolah-olahnya mereka berniat jahat cuba nak hancurkan islam.

mana kita tahu mereka berniat jahat? dalam setiap kehidupan manusia beragama, yang ingin kepada berTuhan, tak kisah la jalan apa sekali pun, prinsip pokoknya adalah ingin kepada ketelusan, kejujuran, keamanan, kasih sayang antara manusia sejagat atas muka bumi. keinginan kepada harmoni itu universal, kan?

kecuali agama Yahudi yang membenarkan sewenangnya darah selain bangsa mereka ditumpahkan.

mungkin, mereka sesat dalam 'kebenaran' yang mereka cipta sendiri. mungkin saja itu manifestasi kebenaran mereka? aku kira mereka itulah jahil; yang belum diterangkan dengan sejelasnya tentang Allahu Ahad. 

atau juga aku kira, 

mungkin mereka sudah jelak kala dipersuluhkan tentang islam; pun, masih tidak mahu menerima. masih kabur. Allahualam. Maka Maha Suci Tuhanku Allah hanyasanyalah yang Maha mengetahui hamba-hambaNya.

entri ni anti-climax. again.

Adakah aku bersangka baik pada sesuatu yang bukan hak nya? 

Entah.

No comments: