20140127

paradigma.

Bismillah


Bila diperhatikan dunia yang begitu zalim mebantai agamaku;

bila berpuak-puak manusia menuntut bahwa islam dari kaca matanya itulah yang paling benar absolut;

bila melihat masyarakat dan aku yang tenggelam dalam ritual nenek moyang, warisan hindu sanskrit segala tok nenek bagai;

membuatkan aku terfikir; apa yang aku tahu untuk bela agama ku? 

tibe-tibe rasa ralat. kenapelah dulu aku tak amik course islamic studies ke, syariah ke, usuluddin ke, pe ke. kenapelah tak apply belaja kat jordan ke, mesir ke, lepas spm dulu. 

tapi kan Allah dah tuliskan semua ni awal-awal en. ade hikmah. ada. insyaAllah ada hikmahnya Allah letakkan di bumi yang penuh dengan manusia yang belum kenal Tuhan. insyaAllah. meminta Allah menyingkapkan hikmah itu selapis-demi selapis; seperti apa yang Dia jalankan sekarang.

i feel like my three years there is such a waste. I could have learn so much more. so much. However I would never ever regret it. da lepas pun. ada hikmah insyaAllah. insyaAllah. sabar. i secretly pray that God would give me another chance and a little bit of strength to rectify everything. amin.

sekarang baru terkulat-kulat nak membaca buku segala bagai. peluh. dunia ni bergerak laju benar. tak terkojar den. aku jadi panik sendiri bila rasa; eh betul ke pe yang aku serap dalam kepala otak selama ni? it's like im secluded in my own world. someone used to pointed this out to me, but i was just too defensive to admit it at that time. sedih. patutnye bila aku kat sana otak aku makin terbukak. so the truth is reversed.

dulu kat kmb teringat ada saatu program keagamaan; tajuk dia 'Shift your Paradigm'. di akhir program, aku kecewa kerana paradigm dan pemikiran aku masih sama tak berganjak. apa yang mereka nak ubah pale otak aku ni sebenarnya? tak tercapai hadaf penganjur. keras sangat ke hati aku banyak no dosa, samapi tak tergerak hati.

untuk mengubah perspektif hidup bukannya amik masa sehari. attend program pagi sampai petang and 'poooof'! kau jadilah orang baru. NO. it takes time, maybe up to years. and that's how my paradigm was shifted. or mungkin aku perasan je lebih yang it has shifted. *facepalmtomyself*. we have to go through real life experiences to understand it. rasa sendiri kebenaran or kepalsuan tu; if you like. After a while. Allah akan jelaskan paradigm tu sikit demi sikit. mungkin; kalau firasat dan instinct kau benar; as in benar. 

Allah akan bagi apa yang kita NAK nampak, eventually. 

tapi Allah tak zalim. kasih-sayang dan rahmatnya melimpah untuk sesiapa yang berhajat mencari redhaNya.

...

God, I need 'ilm, knowledge, and wisdom so baddddddd.



No comments: