20140116

the book

Bismillah


hari tu usha-usha la ape yang dok kecoh sangat pasal B.Ali ni. aku lambat sepuloh tahun. tu pun lepas my sister asked me about him. banyak orang bash dia. ramai gila.

tapi aku suka dia. not that i agree dengan apa yang dia bawak. tapi courage dia mencari 'kebenaran' itu adalah sesuatu. menarik sungguh bila tau dia ada background agama yang agak kuat (maybe). i went through his wall, his status, his notes (on fb). he's loud in his own way, although i could sense that he's a bit introverted.  i watched a video of him and a professor debated on something and i realized that he's a bit shaky when he talked. tapi tak adil la nak menilai dia secara superficial dari satu video je.

but he's brave. dia berfikir. dia mencari.

beberapa tulisan dia menghentak jiwa, menyedihkan sebab i have to agree with him on some points regarding agamawan dan gerakan islam kat malaysia (especially di kalangan student). it made me think hard. seolah-olah dia melontarkan sesuatu yang selama ni aku tak mampu nak luahkan. ehm.

satu benda yang aku impressed pasal budak ni is dia sangat sangat sangat sangat sangat kuat membaca..masyaAllah. bagus gila. sebab dia tahu ilmu tu senjata dia untuk memperjuangkan hujah dia pada dunia. im inspired. *terus pegi website mph cari buku nak beli*

tapi buku-buku yang dia baca dan bedah agak pelik.

terus tersentap dalam hati aku. macam mana  nak cari kebenaran kalau buku-buku selain kitab Allah yang didulukan?

not that i say that dia tak baca Quran; mungkin dia lebih arif dan menghafaz ayat lebih banayk dari aku. mungkin saja. I dont know. semoga ia benar.

entri ni anti-climax.

note to self: baca Quran dan hadis dan banyak-banyak dulu sebelum sibuk menelaah kitab lain.





No comments: