20140423

Amanah

Bismillah


sejak umur semakin tua dan minda semakin matang ni aku berasa agak terbeban dengan biasiswa yang terpegang selama ni. rfsjkfefrun;siaflafra.

segala kesenangan dan kemudahan nikmat yang aku dapat kat sini datang dari cukai rakyat-rakyat marhaen yang bekerja keras. sebulan elaun aku akt sini belum tentu seorang petani kat bendang dapat kumpul walau utnuk setahun. sometimes aku tak faham. why me? it's kinda unfair. yes, life. Tapi tu semua hikmah dari Tuhan yang aku langsung tak dapat dan mampu figure out.

tapi mereka terbeban fizikal. aku terbeban emosi dan perasaan. fair enough. 

Ada Tuhan jugak untuk menghakimi aku if i ever spend the money heedlessly. menjawab la di akhirat nanti.

*nangis*

rezeki sangat bergolek. what have i done with it?

the fiqh of priority stated that there are three level of needs in our life that we must consider upon. and from it we based our choice and decision.

  1. dharuriyat: kalau takde benda ni kau akan mati
  2. hajiyyat: keperluan hidup. like food, shelter (maybe)
  3. tahsiniyyat: just for fun. kau takde bende ni pun ok je.


semua orang ada tahapan memasing. ada orang kalau tak beli baju setiap bulan dia akan mati. so ikut keperluan hidup. setiap orang tak sama.

aku rasa untung siapa yang memperpasangankan aku. aku tak la bernafsu sangat pasal decoration, furniture, pinggan mangkuk segala bagai ni. lulz. jimat duit. eh.

just spare money for me to buy books every month. and ill do good. insyaAllah.

...


semoga Allah memlimpahkan kesabaran ke atas ku atas jihad nafsu ini. amen.

No comments: