20140404

Beggar

Bismillah ArRahmaan ArRahiim.


Pagi ni lepas Allah mudahkan urusan aku di pejabat immigresen, dalam berjalan pulang, Allah takdirkan aku ditahan seorang makcik tua. dengan riak sedih dan risau, dia minta duit pada aku untuk beli makanan. beg duitnya hilang---katanya.

aku sekarang dalam proses belajar untuk buang skeptik pada beggar di jalanan; yes mungkin diorang menipu, mungkin mengambil kesempatan sentimen saudara seagama yang mudah kasihankan sesama sendiri, atau seribu juta  mungkin lain yang jahat

aku agak gembira sedikit. perasaan skeptik aku pada makcik tu ditenggelamkan dengan perasaan percaya dan kasihan. Alhamdulillah ala kulli haal. it's a beautiful feeling. masyaAllah. KAU TAU TAK PENAT NAK SKEPTIK MANJANG AND NAK DOUBT KAT ORANG 24 JAM?

biarlah dalam hatinya dan niatnya itu diuruskan Tuhan. aku hanya ingin bermuamalah secara gembira sesama manusia.

aku sungguh percaya dunia ini tidak berlaku adil utnuk manusia berlaku jujur dalam rezekinya.

it's such a relief.

kebiasaan aku untuk spare around $5 dalam kocek untuk beli sushi kat kedai memana tepi jalan. fries ke. muehehe. i took all i have in my pocket and gave it to her. aku rasa tak sampai $5 dolar pun duit tu. i was in a rush masa tu and nak cecepat balik rumah. plus it was raining at that time.

---bila sampai rumah aku cam terfikir. kenapa aku tak tarik makcik tu pegi seven eleven or subway and belikan dia something to eat? why and why? or kenapa aku tak belikan dia tiket train balik rumah. another why to myself.

erm. da lepas pun. takpela.

Dalam berjalan pulang lepas beli lunch ternampak seorang beggar tepi jalan. duduk sugul di depan kotak yang ada beberapa coins.

tangan kiri aku penuh dengan bungkusan fries masa tu. Allah lebihkan aku rezeki yang melimpah-limpah. Allah jua yang menahan rezeki dari perbendaharaan langit dan bumi daripada sampai kepada makhlukNya.

----food in my hand and some money in my pocket. i feel like a total jerk if i just walk away without giving him anything.

---bila sampai rumah aku cam terfikir. kenapa aku tak bagi je fries yang ada kat tangan aku masa tu instead of bagi duit? why?


reflection. reflection. oh :(

so much things to be grateful for.

banyak sangat nikmat yang Allah da bagi.




No comments: