20140507

Ours.

Bismillah


dua jenis perangai manusia yang aku observe lately;


yang beragama dan so-called beriman menggunakan Tuhan untuk menunjukkan betapa 'salah' nya perbuatan-perbuatan tertentu manusia-manusia tak beriman (di mata mereka).
---maka terkeluar jargon seperti; neraka, murka Allah, berkurang rahmat Allah & yang sewaktu dengannya.

which bagi aku sangat biadap untuk manusia mempersempitkan dan memperbataskan kasih sayang Allah yang Pengampun dan maha penyayang ke atas hamba-hambaNya mengikut neraca (nafsu) sendiri. bagi aku; ini penyakit orang beragama. attitude Holier art thou; Ana khairun minkum.

Jijik. 

Zat dan sifat Allah yang Maha Mulia dan Maha Perkasa dan segala sifat rahmah dan pengampunNya tidak sekedekut seorang manusia---yang suka benar menahan-nahan nikmat.

...

orang yang biasa-biasa (read: golongan yang bukan asatizah dan orang kebanyakan) mempertahankan 'kesalahan' atau segala perbuatan pelik yang dilakukan mereka, yang bukan dalam 'landasan' agama dengan justifikasi; 
---hanya Allah yang boleh menghakimi perbuatan mereka. hanya Allah yang tahu niat (baik) hati mereka. Hanya Allah yang tahu. Hanya Allah.

tapi bagaimana bisa mempertahankan yang batil dengan nama Tuhan?

bagi aku ini juga adalah peyakit; jahil. bukan jahil tak gi sekolah. jahil tak tahu dalam beramal. bukankah sebaik-baik amalan itu adalah berdasarkan ikhlas dan benar***? 
---tidak boleh ikhlas tanpa benar. tidak boleh benar tanpa ikhlas.

...

semua claim Tuhan adalah milik mereka dan bersama mereka, regardless 'amal' yang  dipersembahkan. 

Tapi apa yang sebenarnyaTuhan mahu? 

Siapa saja yang mampu membelah langit, memetik dan mempersembahkan benar yang Mutlaq?


...


pernah merasa menjadi kedua-dua golongan. tak pasti sekarang berada di spektrum yang mana.



***berdasarkan Al-Quran dan as-sunnah,


No comments: