20140611

Crazy attachment.

Bismillah


Aku bersyukur Allah ciptakan aku dengan fitrah introvert. aku tak pernah kisah jadi loner. i have myself with me all the time. *hugmyself*. and books. and internet. agaga.

kadang-kadang (no. most of the time) rasa rimas kalau setiap saat duduk dengan manusia yang perlu di hiburkan 24 jam. kena layan, kena berbual, kena teman gi toilet, hence aku rasa bersalah gila pada roomate sekarang sebab i RARELY talk to her. hanya formal greeting je everyday like; 'hi', 'hello', 'how are you'. you know just for the sake of being polite. aku berkelakuan seperti tahi. i know it. but we do engaged in serious discussions at times. we talked about the division of korea, the culture of Japanese people (my roomate is a Japanes girl), relationship, travelling, life, and other (acah-acah deep) stuff. 

tapi aku rasa dia faham jew. aku pernah explain kat dia how anti-social i am. hew. so yeah.

as a result aku rasa english aku deteriorating gila. tahu fake australian accent je lebih.

but once i got attached to people, you cant get as near to someone else as you are with me. Im the kind of overly-attached girlfriend like that. pernah psycho sensorang sebab my bestfriend masa kat KMB dulu ada banyak kawan. rasa tergugat bila dia tak spend most of her time with me. im crazy like that.

---

anyways, nak cakap. attachment to people, things, ideology, institution, labels, and names is a disastrous psychological disease that could ever happen kepada seorang manusia yang mempunyai akal yang sihat.

attachment to Allah takpe.

tapi, yang define prinsip, motivasi dan tujuan manusia tu adalah attachment pada 'sesuatu' la kan? like you know that your life is dedicated to that 'something'. and you are willing to die for it. erm k.

nak cakap nya. it's not good to be too attached to your emotion. there is a realy really really fine line between emotion and rational. like, for example, perempuan, kalau dah suka sangat sesuatu benda tu, they would do anything for it. liek bayar thousands of ringgit for a piece of tudung, contohnya. 

walaupun secara rational nya, perbuatan itu adalah bodoh secara mutlak.

---

aku akan rasa tak betul kalau setiap kali berfikir, argue dengan orang lain, or berdebat dengan minda aku sendiri (yes, i do a lot of thinking--- especially when im in the shower, golden opportunity where everyone tetiba jadi pengikut Socrates); ---aku banyak directkan source pada specific figures sahaja. 

--- im really into school of thought of Tariq Ramadan and Dr Asri Zainal Abidin right now. pemikiran aku banyak dipengaruhi dorang-dorang ini. so, aku akan rasa something is amiss bila cakap or argue dengan orang je, aku guna nama dorang.

like, 


'Dr MAZA penah cakap macam ni,', 

'tapi, Tariq Ramadan tak setuju dengan bla, bla, bla', 

'tapi Dr MAZA kata bla, bla, bla,'


---U know, like you are really tied and attached to them, semorang punye pendapat kena alligned dengan your preferred scholars. walaupun (maybe) apa yang dorang cakap tu betul.

i was like, come on, be open and flexible. the world does not revolve among the people you like je. kan.

sikit-sikit nak quote orang tu, sikit-sikit nak quote orang ni cakap apa. tapi at the same time tak faham pun apa yang dipertahankan tu.

memang la kita takde ilmu, kite tak tahu, jadi kena ikut orang yang lebih faqih dan sebagainya, yes i agree, but wouldnt it be nice if we follow and understand and think- all at the same time?


---


aku rasa ini penyakit juga. takut menggunakan aqal. walhal aqal yang terpenjara itu adalah sesuatu hukuman yang paling menyeksakan yang pernah boleh berlaku pada sejarah hidup manusia.

for me, azabnya aqal yang terkurung ni adalah sama teruknya dengan penindasan fizikal yang berlaku pada manusia-manusia yang tertindas di Palestine, Syria, Afghanistan dan lain-lain negara arab yang teruk dibedil tentera kuffar laknatullah setiap hari.

What's worse than an oppressed mind?


---

nak cakapnya. attachment (membuta dan secara bodoh) kepada selain Allah adalah kejahilan yang membebalkan.


---

aku rasa nak cubit-cubit orang yang suka pertahankan bermati-matian figura-figura pujaan (/sembahan) mereka based on emotional attachment.

selagi sesuatu itu tak bertentangan dengan Al-Quran, hadith dan segala macam pandangan ulama' muktabar dan logik akal manusia, sentiasa ada ruang untuk persoalan, keraguan dan kritik. kan?

---

ye aku dhaif dan banyak sangat tak tahu tapi aku sangat curious nak tahu kebenaran tu apa.

aku kengkadang berkecil hati dan butthurt dengan orang yang alim dan pepandai agama yang suka condemn orang jahil yang suka menggunakan akal dalam berfikir atas tiket tak tahu ilmu agama.

tapi islam tu untuk orang agama je ke?

and if it is so, apa guna islam sebagai rahmat seluruh alam yang Allah firmankan dalam kitab suciNya?

---

bagi aku ada benda yang perlu dan wajib kita sandarkan pada jargon-jargon dan prinsip bersadurkan bahasa arab, tapi ada banyak juga benda yang tak perlu di-islamisasi-kan as they are already muslims in the first place.

kan ke islam tu syumul, kamil, mutakamil. kalau kepala otak kau dah sadurkan dengan islam, you will see everything dari kaca mata agama. and you dont need name and labels cos you know; that is religion.

---talk about fikrah yang tercelup pekat (sibghah Allah).

sebab honestly, kadang-kadang aku rasa manusia terlalu sibuk mengetuk tin-tin kosong yang membingitkan atas nama agama yang mereka sendiri pun tak pasti apa.




No comments: